onsdag 21 april 2010

Bröd, bröd, bröd

Bröd ska tydligen lösa det mesta för oss svenskar när det gäller matvanor.

Till frukost äter vi bröd. Till lunchen äter vi bröd på lunchrestaurangen. Om man blir hungrig mellan målen-bröd. Om man blir sugen på kvällen-bröd. Om man vill ha något "lätt" till lunchen-bröd.
Före maten på restaurangen-bröd.
Restaurangbranchen har fattat grejjen förresten, de ger oss inte bröd för att vi ska bli mätta och inte orka maten, de ger oss bröd för att vi ska bli extra hungriga innan maten kommer, och dessutom få ett sug efter efterrätten!



Att vitt bröd inte är "bra" börjar slå igenom i många hem, så nu är det fullkorn som gäller. Allt ska vara fullkorn. Ris, pasta, matbröd, korvbröd, hamburgerbröd osv, osv.
För det är ju så viktigt med fibrer, det har vi också lärt oss. Fullkorn och fibrer, och det finns ju i bröd, alltså är bröd bra mat.
Eller?
Allt beror ju på jämförelser. Fullkorn är bättre än bröd som är bakat främst på vitt mjöl, för att det b la inte ger samma blodsockersvängningar. Men behöver vi bröd för att må bra? Nej.
Jag har också ätit fullkorn av allt som finns i fullkornsform för det skulle ju vara så bra för magen.
Min mage mår mycket bättre, och är mycket lugnare, nu när jag inte längre äter bröd. Hur kommer det sig?
Och fibrer, dessa fibrer som jag måste ha i mig? Hur överlever man utan bröd?

Vi tittar på det här, den älskade Lingongrova, som är märkt med både nyckelhål och Gott & nyttigt-symbol...
Måste jag ha i mig det här? Nej! Genom Lingongrova får man i sig mycket socker, titta på denna innehållsförteckning:
Vetemjöl, vatten, siktat rågmjöl, fullkornsrågmjöl*, sirap (glukos, sackaros och fruktos), klippt fullkornsråg*, surdeg på vete och fullkornsråg*, vört, fullkornsvetemjöl*, vetegluten, socker, jäst, vegetabilisk olja, lingon (1,5%), vetekli, röda vinbär, förjäst vetemjöl, vetestärkelse och salt

Ingredienserna står i den ordning de förekommer mest. Allt fetmarkerat är socker i olika form! Och vetemjöl kommer först som ingrediens i detta "mörka" bröd...
Är det fibrer jag vill åt och jag äter denna limpa så är jag alltså ganska lurad! Att den är märkt med två nyttighetssymboler är helt otroligt!

Vill man äta något annat med mycket fibrer per 100 gram så rekomenderar jag:
Bär, brysselkål, blomkål, broccoli, vitkål, morötter, rotselleri, palsternacka... Det fiffiga med att välja grönsaksfibrerna istället för brödfibrerna är att du då inte får i dig sockret och mjölet, och att du även får andra vitaminer och mineraler på köpet!

Jag tror inte att det är någon fara (för de flesta)att ta en liten bit bröd ibland om man nu vill det, problemet är de mängder som många av oss äter utan att ens reflektera över det, och att det inte gör oss någon nytta, snarare tvärtom!



Istället för bröd då, hur överlever man när man är sugen och brukade ta en macka?

-Ett ägg
-Några ostskivor
-Några salamiskivor
-Skinkrulle med philadelpiaost i
-Lite yougurt (10%) med lite bär i

Allt detta går lika fort som att göra den där mackan, men det ger oss bättre mättnadskänsla längre.

4 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet. Har själv gjort Lchf och håller fortfarande på med det. Har dock hamnat på en platå just nu, men jag mår ju så bra utav det att jag bara fortsätter med det. För mig är det numera inte ens en diet längre utan ett sätt att fortsätta att äta livet ut på. Jag råkade smaka på nåt sött en dag och mitt blodsocker höjdes så mycket att jag fick en sån huvudvärk av det. mycket bra blogg, kommer att besöka den ofta nu. mvh Anki

    SvaraRadera
  2. Tack:-)
    Ibland är saker tydliga om man bara granskar dem ordentligt:-)

    SvaraRadera