Powered By Blogger

torsdag 8 april 2010

Resa och LCHF

Att vara i Sydafrika, eller vart som helst förresten, i tre veckor och försöka äta "mycket" fett och lite kolhydrater var inte jättelätt.
Fördelen var att jag tyckte att personalen på restaurangerna mera gjorde som man ville utan att ifrågasätta, vilket var ett stort plus mot hur jag tycker att det fungerar här hemma! Nackdelen är att det är en del restauranger där man inte kan sätta sin fot, t ex snabbmatsrestaurangerna och pizzeriorna... Ibland behöver man ju något fort och snabbt och enkelt...
På lite dyrare och finarere restauranger är maten oftast väldigt "ren" från början, och man behöver bara göra små förändringar för att få den som man vill ha den.
Även personalen på många av restaurangerna i Sydafrika utgår från att om man vill ta bort en sak (t ex pommes frites) så vill man också ta bort såsen, och det vill man ju inte:-)
På ett ställe där jag åt hamburgare (och tog bort både bröd och pommes frites) tog de extra betalt för att jag tog lite sallad istället?!
Ingen vidare service, är verkligen grönsaker så mycket dyrare än skräpmat?!
Skrämmande i sådana fall!

Jag har ätit efterrätt 3 gånger på resan och bröd en gång.
Och allt det var fantastiskt otroligt gott!
Tror att det är det man ska se till om man väl ska göra undantag, att det är något som verkligen är extremt gott men framför allt att det är extremt sällan man gör dessa undantag!
Mina efterrätter som jag åt lagades av en tjej som varit kock på Operakällaren och på lyx-restauranger i b la New York.
Sen åt jag också en underbar chokladtårta som ägaren till världens mysigaste ställe hade gjort till Calle på hans 40-årsdag!

Nu är jag tillbaka i vanliga spår igen och nu kommer det ta lång tid till nästa avsteg! Anser inte att något är "förstört" för jag gjorde medvetna val.
Gick inte upp i vikt under resan utan snarare ner något kilo (antagligen för att jag blev magsjuk några dagar men ändå...)
Kanske verkar tråkigt för vissa men jag äter god mat under tiden så jag lider inte:-)

Jag skulle däremot lida mycket om någon sa att jag inte skulle få äta ost längre:-)!



Många ljus att blåsa ut...:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar