Powered By Blogger

tisdag 16 februari 2010

Definition av nyttig mat

Idag på lunchen hade jag med mig fläskkotlett, kokt blomkål, några små pärltomater, och en liten burk bearnaisesås.
Bredvid mig sitter två salladsätare. Som "köpt sallad för det är ju semla sen i eftermiddag".
Den ena äter en pastasallad med kyckling. Det var 4 stycken kycklingbitar i.
Den andra äter en kycklingsallad utan pasta. Det var 80% isbergssallad i.
Båda känner sig väldigt nyttiga. Och undrar nog (men sa inget...) hur jag kan sitta med bearnaisesås en vanlig tisdag vid lunch...
De var jättenyttiga och jag var jätteonyttig. Eller?

Jag fick i mig bra proteiner, fett och rikligt med C-vitamin och fibrer från blomkålen. Jag fick inte i mig några konserveringsmedel utan bara riktiga råvaror.
Detsamma kan inte säjas om dressingen som hörde till kollegornas sallader... Där var det både det ena och det andra i om man tittade på innehållsförteckningen.
Och deras vitaminer i den "nyttiga" salladen?
Isbergssallad, tomat och gurka innehåller mellan 92-96% vatten... Och det var de enda grönsakerna som var i salladen.
De fick alltså i sig för lite protein, för lite nyttiga vitaminer, och definitivt för lite fett.

Såklart att de vill ha en semla i eftermiddag!

Och här är ett tänkvärt/sevärt inslag om man fortfarande känner sig väldigt rädd för fett och hjärtsjukdom:

http://www.kostdoktorn.se/annu-en-professor-dags-att-satta-punkt#comments

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar