Powered By Blogger

onsdag 17 februari 2010

FAQ - Frågor & Svar om LCHF

En sammanställning av de vanligaste frågorna/synpunkterna jag får från omgivningen:


Är det ändå inte jättefarligt med fett ur kolesterol-synpunkt?

Det här är en ganska etablerad "sanning", att mättat fett är farligt och många är oroliga över kolesterolvärdet. Jag är ingen läkare och har svårt att förklara det här på ett bra sätt, men det är så att kolhydrater och fettsnål mat påverkar vårt kolesterol i negativ riktning och att fett gör kolesterolet "fluffigare" så att det inte fastnar och orsakar proppar. Det skadliga kolesterolet, LDL, ökar av snabba kolhydrater men inte av fett! Läs kostdoktorns snabbkurs i kolesterol!

Ny forskning visar också att det för äldre personer är bra med ett högt kolesterol, och att människor som dör i hjärtinfarkt generellt sätt har lägre kolesterol än de officiella rekomendationsvärdena...

Kan man verkligen träna utan kolhydrater?

Björn Ferry kunde vinna OS-guld på LCHF lågkolhydratkost... Monique Forslund tränar 4-6 dagar i veckan och är även aerobics-instruktör. Man bör inte träna för hårt under kanske första månaden-2 månaderna av kostomläggningen, men sen är det bara att köra som vanligt eller mer:-) Fler och fler som tränar på hög nivå börjar se fördelarna med lågkolhydratkost. Jag har själv kommit igång med träning efter ett ganska långt uppehåll, och känner mig piggare och starkare än någonsin utan "pasta och banan-uppladdning"

Kan man köra LCHF några månader och sen börja äta mer kolhydrater igen?

Självklart! Men varför? Kroppen behöver inte spannmål och ris och pasta. Hjärnan behöver inte kolhydrater för att fungera. Man behöver det helt enkelt inte för att må bra. Hjärnan behöver glukos, och det kan levern omvandla fettet och proteinet vi äter till.

Vi tänkte själva de här tankarna i början, att vi skulle "återgå" till ris och pasta efter att man gått ner några kilo. Nu känns det som vansinne. Jag vill aldrig ha tillbaka blodsockerfall och sötsug och viktuppgång, så jag håller mig till LCHF ett bra tag till:-)
När du börjar med LCHF, ge det minst 2-3 månader och känn sedan efter hur du vill ha din framtid. Med sug och hunger eller mätt och belåten... Med naturlig mat eller med snabba halvfabrikatlösningar...


Jag tror på en allsidig tallriksmodell där man äter lite av allt, hur får du i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver?

Jag äter mycket grönsaker som innehåller vitaminer och anioxidanter (och lite kolhydrater också:-)). Blomkål, brysselkål, vitkål, broccoli, paprika, avocado, sparris... Det finns ingenting i kolhydratdelen på tallriken i tallriksmodellen som min kropp måste ha för att må bra! Jag har bytt ut kolhydraterna på tallriken (och brödet) mot fett istället. Fett i form av animaliskt fett som smör eller grädde. Tallriksmodellen börjar försvinna mer och mer nu, för ärligt talat, vem blir mätt länge och inte sugen på sött av att äta en tallrik med så mycket kolhydrater och så lite fett?
Att tänka på:En halv paprika innehåller mycket mer C-vitamin än t ex en apelsin.


Är det verkligen bra att äta mellan 2-6 ägg/dag som du gör?

Ägg är otroligt nyttigt och allt som din kropp behöver, utom C-vitamin, finns i ägg! Att ägg är nyttigt är de flesta överens om nu, och att ägget är en livsfarlig kolesterolbomb är en myt. Man kan äta så många ägg man vill ha och behöver utan att vara rädd! Endast det nyttiga kolesterolet påverkas, och om vi maniskt undviker allt med kolesterol (ett livsnödvändigt ämne!) så producerar kroppen själv kolesterolet för att kompensera... Läs Kostdoktorns inlägg! Och annan info som finns om kolesterol/ägg kan du också läsa. Livsmedelsverket har numera ett något luddig "ägg-info", förut var det "jättefarligt"men de har omvärderat...


Jag skulle vilja äta LCHF men det går inte för jag har barn och de måste ju ha kolhydrater?

Kolhydrater är inget barn behöver för att växa. De växer på fett och protein. Rekomendationer är att väldigt aktiva barn kan äta lite kolhydrater (alltså lite och inte mackor på morgonen, pasta till lunch och pizza till middag...) i form av t ex potatis med smör, eller nyttigt bröd med mycket smör, ost, skinka på...

Människan har ju alltid ätit kolhydrater, hur kan det vara "farligt"?

Människan har inte alltid ätit kolhydrater i den form vi nu gör! Vi äter nu till 70% mat som vi inte är anpassade för, och vi ser resultatet. Fetma, diabetes och andra sjukdomar ökar hela tiden i det som kallas "välfärdssamhällen". Det som vi åt för t ex bara 100 år sedan i form av kolhydrater var lite potatis och bröd. Inte mängder av mackor, ris, pasta, godis, chips och frukter året runt. Och mat med olika E-nummer, light, sötningsmedel och andra konstigheter har vi bara ätit en kort, kort period av mänskligheten. Hur skulle det kunna vara den optimala människor-födan?

Men några faror med att äta fett måste väl finnas?

Måste det? Nyttiga naturliga fetter som människan alltid ätit. Varför ska det vara farligt och varför ska konstgjorda margarin och oljor plötsligt vara bra? Ingen modern forskning visar att mättat fett är farligt för oss.

Frukt är ju nyttigt, det vet man! Äter du aldrig frukt?

Ja, det "visste" jag också:-) Tills jag lärde mig...

Jo ibland äter jag frukt. I början åt jag mer frukt än vad jag gör nu. Någon apelsin här och där. . Att frukt är nyttigt är ju en "sanning" som man fått lära sig sedan man var liten, och kan kännas svår att omvärdera. Faktum är att fruktsocker (fruktos) är det mest fettbildande sockret. Vill man gå upp i vikt, ät mycket frukt! Det fruktsocker som inte förbrukas i levern direkt omvandlas till fett. Det är betydligt enklare och energimässigt mindre kostsamt att omvandla fruktsocker till fett än glukos till fett. För stora fettdepåer i levern är inte bra och överskottet skickas därför ut i blodet och blodfetterna ökar istället.

Det finns självklart vitaminer i frukt, men de finns också i grönsaker där man slipper fruktsockret. Ett äpple har inte bråkdelen av det C-vitamin som t ex broccoli och paprika har.

Ät grönsaker:-)! Och ät bär då och då, som t ex hallon och blåbär. Och jordgubbar och vispgrädde på sommaren:-)


Frukt är efterrätt i samband med måltid, inget vi som är sockerkänsliga bör trycka i oss i mängder mellan målen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar