Powered By Blogger

söndag 21 februari 2010

Gräddstuvad vitkål

Varför har jag inte ätit det förut?? Eller har jag det kanske?

Jag fick lite igenkännig smakmässigt när jag åt, lite "farmorvibbar" som jag sa till Calle (kände igen från när jag var barn).
Eftersom vi åt köttfärsbiffar till så blev det lite kåldolme-känsla och det kan ha varit det som var "farmorvibben", och lite rårörda lingon till hade passat fint, men fanns inte hemma.

Nu ska det ätas mer gräddstuvad vitkål, det var ju hur gott som helst!








Recept gräddstuvad vitkål
3-4 personer

Ca 1/2 vitkål
3 dl vispgrädde
Vitpeppar, salt och lite svartpeppar

Strimla vitkålen fint och stek i panna i en rejäl klick smör tills den blir mjuk. Häll på grädden och låt koka in i ca 10-15 minuter.

(Om man vill göra snabbmat av det här tror jag det kan vara bra att koka vitkålen i vatten 5 minuter innan och sen låta den puttra ihop med grädden)

Vi hade pannbiffar till men det passar lika bra med annat kött, eller fisk till.

Rekomenderas!

1 kommentar:

  1. Jag åt också stuvad vitkål för första gången här om dagen och blev också lite frälst!

    Improviserade ihop min stuvning, hade ca 3 dl grädde, 100 gram philadelphia ost, vitpeppar & salt. Blev riktigt krämig konsistens & god smak!

    SvaraRadera