Powered By Blogger

måndag 7 juni 2010

Att göra bra val



Vi utsätts ständigt och jämt för frestelser av alla det slag.
Det kan vara nybakt bröd, kanelbullar, en chokladkaka, en tårta på jobbet, en stor glass, en godispåse på mataffären...
Olika saker tilltalar olika människor och vi har alla saker som vi är extra mottagliga för att vilja äta. I mitt fall t ex kanelbullar:-)...
Att tänka att "jag ska aldrig mer äta kanelbullar" är för mig en väldigt deprimerande tanke, oavsett om jag får äta god mat varje dag eller inte.
Så hur hanterar jag det?
Jo, genom att välja och se det som att jag hela tiden gör dessa val!
Idag på fiket köpte jag en Kaffe Latte, det låg massor av kanelbullar där men jag valde att inte köpa någon.
Nästa gång vi är på ett fik så får vi se hur jag väljer.
I mataffären så väljer jag varje gång att inte köpa något godis, annat än mörk choklad. Jag gör alltså bra val varje gång jag är i en mataffär och det känner jag mig nöjd med!

Mat och ätande ska vara trevligt och en njutning, det ska inte vara ångestframkallande.
om jag nästa gång på fiket väljer att köpa en kanelbulle, då kommer jag att njuta av den och den utan att känna någon skuld!
För jag väljer ju själv och jag gör det medvetet med öppna ögon. Ingen annan väljer åt mig genom att truga eller be.
Om jag äter en kanelbulle eller en tårtbit så är ingenting "förstört". Jag har bara valt på ett visst sätt.
Det viktiga är att göra genomtänkta val. Inte impulsstyras i mataffären eller på tårtkalaset.
Det sättet man klarar av att göra genomtänkta val på i de lägena är egentligen bara ett (enligt mig), och det är att man inte är sugen!
Att man helt genuint och på riktigt inte har några "känslor" för godiset, kanelbullen eller det varma nybakade brödet.
Och hur kommer man dit?
Jo, genom att "tända av" på socker och mjöl, vilket är mycket det som LCHF handlar om egentligen. Att hålla suget helt borta, att vara mätt och nöjd och därför kunna göra kloka val när vi hamnar i lägen där vi utsätts för olika frestelser.
En hungrig person med blodsockret i botten kan inte göra kloka val, det är därför vi ska se till att inte hamna där!
Om vi väljer den där bullen eller kakan eller läsken så ska det aldrig vara ett impulsval grundat på ett sug som du inte kan motstå!
Men om du gör det där valet som inte känns rätt, gräv inte ner dig i "misstaget". Ingenting är försört, du ska bara gå vidare och äta bra mat och fundera på vad du kan göra för att inte trilla dit igen.
Du har inte misslyckats eller "kan lika gärna fortsätta", du har bara gjort ett tillfälligt avsteg och du kan snabbt kliva tillbaka i de bra vanorna igen!

Vill du läsa mer i detta ämne, läs gärna den här artikeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar