Powered By Blogger

lördag 12 juni 2010

Inte någon bantingsmetod


I början när jag först provade på lågkolhydratkost/LCHF så läste jag olika sidor på nätet där människor tjatade om att det inte "är någon bantningsmetod utan en livsstil".
Jaja, suck, tänkte jag, för jag ville ju gå ner i vikt och var inte så säker på att jag ville hitta en "ny livsstil"...:-)

Men nu, när det har blivit en livsstil, så ser jag ju alla de där fördelarna som folk pratar om och har märkt innan mig! Och det är när man märker de fördelarna som det blir så lätt att hålla fast vid livsstilen!
Och nu bortser jag helt från viktminskningen, för det finns som sagt många olika metoder att gå ner i vikt.

De fördelar som jag och min man har märkt:

- Inte lika torr hy längre. Torra armbågar och pannor är ett minne blott, vi är lena som bäbisar nu på armbågarna:-)
- Aldrig ont i magen eller uppblåst mage
- Mindre förkylningar
- Mindre allergi
- Inget sötsug
- Inga blodsockerfall
- Mindre huvudvärk

De fördelar som man kan märka på längre sikt:

- Bättre tandhälsa. Inget socker och småätande, inga hål! (Viktväktarnas sätt att äta 7 gånger om dagen kontra reklamens "Varje gång du äter startar en syraattack mot dina tänder..." kan vara värd att fundera över)
- Mjukare leder
- Mindre inflammationer i kroppen, inflammtionerna läker
- Lägre blodtryck
- Många som har migrän blir mycket bättre
- Många med diabetes typ 2 får bättre värden
- Många slipper att utveckla diabetes typ 2 för att de lagt om kosten

Kärnfrågan som jag verkligen funderar över här är:
Om det är så farligt med fett och farligt att äta "för lite" kolhydrater, varför mår folk bättre och går ner i vikt av den här kosten?
När man egentligen borde må riktigt dåligt?!

Självklart kan det finnas en viss "placeboeffekt", men det gäller inte mig, för jag var ganska så rejält skeptisk till det här från början, och valde att prova bara för att jag tycker om god mat och inte har tid och lust att äta mellanmål hela tiden:-)

Det som skiljer LCHF från andra typer av "dieter" är att det inte finns något vinstintresse bakom. Det finns ingen gigantisk livsmedelsindustri som kan uppfinna produkter och tjäna miljarder. För LCHF är naturligt, och naturligt tjänar man inte pengar på, såsom man tjänar pengar på light-produkter och "nyttiga" kellogs-flingor!
Titta till exempel på hur många sorters smör det finns i butiken och jämför med hur många sorters margarin det finns.
Hur många vispgrädde-sorter finns det kontra mini och mellan och lättprodukter?
Titta på läsk och chipshyllan. Den är gigantisk!
Ibland står du där och tror att du väljer mellan olika märken, när alla märken i verkligheten ägs av ett och samma företag!

Det är nästan så att man blir paranoid faktiskt, när man förstår vilka intressen som finns i den här gigantiska industrin!
Och hur mycket pengar de stora multinationella företagen skulle förlora, om vi konsumenter plötsligt sa "Nej" till all mat som är fullproppad med socker och konserveringsmedel, vitt mjöl och härdade fetter!

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet tjejen! :) /Kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Tack vad snällt sagt av dig:-)//Kram

    SvaraRadera
  3. Oj vilket bra inlägg!! Jag håller helt och fullt med dig i detta! Jag har testat VV, Cambridge, Allevo och diverse andra dieter genom åren (är 37 nu) och visst, jag har gått ner, men det har jag gjort genom att plåga och späka mig genom dessa dieter med ett galet sug hela dagarna och irritation över det jag saknade (socker).

    För ett år sen upptäckte jag LCHF och började så smått läsa om det, blev såpass sugen på att prova så jag drog igång men avslutade pga saker omkring mig. Men nu - ett år senare - så har jag plockat upp tanken igen (som legat latent i skallen!) och kör på med LCHF igen, nu har jag hållt på lite drygt en månad och mår bättre än någonsin, ja, allt du beskriver i texten håller jag med om!!

    Jag har aldrig någonsin upplevt hur det är att inte vara sugen på nåt, det upplever jag nu. Underbar känsla!! Jag går ner i vikt och äter allt det där smarriga som man alltid ska låta bli annars enligt alla bantningsmetoder.

    Jag är helt såld på LCHF och för mig är det just en livsstil och ingen kortsiktig diet, jag kommer aldrig sluta med detta!!

    Tack igen för en bra blogg! Jag länkar om det är ok?

    Mvh Åsa Svensson

    SvaraRadera
  4. Hej Åsa!

    Roligt att höra att du känner igen dig och det är jättekul att du gillar bloggen, jag blir såå glad!
    Precis som du säjer, gå ner i vikt kan man göra på hur många sätt som helst, MEN gå ner i vikt långsiktigt, slippa sötsug och må bättre på andra sätt, det gör man bara så här:-)

    Hälsningar
    Veronica

    SvaraRadera