Powered By Blogger

söndag 20 juni 2010

Lightläsk- ur min synvinkel


Lightläsk. Finns snart hur många märken som helst. Innehåller typ 2 kalorier. Man kan dricka hur mycket som helst och må bra och inte gå upp i vikt?

Forskning visar att intag av mer än en lightläsk om dagen (33 cl) gör människor feta och ger dem hjärt/kärlsjukdomar på precis samma sätt som människor som dricker samma mängd läsk med socker!

Hur kan det hända?!??! Det är ju inga kalorier i?!?!?!
Vi är tillbaka till det där med hjärnan och sött igen. Vad händer i hjärnan när vi får sött? Och vet hjärnan om det söta är socker eller aspartam eller suckaros?
Nej, hjärnan vet inte det. Och hjärnan vill ha mer sött. Vilket gör att risken för att äta annat sött eller att överäta, ökar när man dricker lightläsk.

Det man nog bör nog fundera på om man dricker mycket lightläsk/lightdrycker är vad de fyller för behov, dvs varför man dricker den.
Dricker man för att man är törstig? Dricker man för att det är söt smak?
Dricker man för att man är törstig så är vatten ett mycket bättre alternativ! Med citron, lime, gurka i vattnet kan man variera smaken. Och som törstsläckare är det suveränt.
Dricker man för att få söt smak så bör man verkligen sluta... För behovet av sött stillas inte av lightläsk, det ökar. Vilket gör att man blir sugen på annat, efterrätt, godis, en kaka, extra brödbit osv.
Andra saker som talar emot att dricka light läsk:

-Innehåller syra som inte är bra för våra tänder
-Kan ge försämrad njurfunktion
-Långsiktig forskning på vad de konstgjorda sötningsmedlen (som är 100-200 g sötare än socker!) ger för effekter i kroppen och hjärnan finns inte än.
-Aspartam dödar myror, känns det som något som du vill ha i din kropp?

Men hur kul är det kan man tänka? Att aldrig ta en drink t ex. För en del, som är väldigt sockerkänsliga, så bör de nog hålla sig ifrån lightläsk. För majoriteten fungerar det kanske att ta en drink då och då innehållande läsk, light eller inte. Själv håller jag mig ifrån söta (tycker det mesta känns sliskigt nu när jag vant mig av med socker...) drinkar, max ett par drinkar om året får det kanske bli, och när jag dricker det så sällan så kommer jag nog ändå välja lightläsken före den sockrade läsken, eftersom den trots allt inte påverkar blodsockret så mycket.


Hur ser ni på lightläsk, dricker ni ibland eller aldrig?

3 kommentarer:

  1. Ibland, kanske för ofta, men brukar inte känna något speciellt sug, dock när det blivit oftare (tex många födelsedagskalas i följd eller dylikt) så tror jag att det triggar för mig. Men när det är som nu, max 1 gång/vecka så verkar det inte trigga igång mig..men försöker ändå dra ner, det är ju inte så nice med aspartam direkt.
    Älskar ju nästan alla sorters Loka o Ramlösa och det är ju faktistk mycket godare än Cola!!

    SvaraRadera
  2. Jag drack mycket cola zero förut, men sen 1 mars har jag endast druckit det EN gang. Vatten är bättre!

    SvaraRadera
  3. Precis, man får hitta sin nivå helt enkelt!

    SvaraRadera