Powered By Blogger

torsdag 10 juni 2010

Tack för inspirationen!

Ett stort tack till Nilla för ett jättebra tips mot "kanel-sug".

Smör/kanelstekta äpplen med vaniljglass.

Recept 2 personer

2 äpplen
2-4 msk kanel (beroende på hur mycket man gillar kanel...)
En stor klick smör

Några hackade valnötter
En liten klick vanliljglass.


Vill man ha det sockerfritt så gör man precis som Nilla sa, dvs vispar grädde med lite vaniljpulver i och serverar till äpplena. Jag hade lite kvar av min goda ekologiska vaniljglass och tog en liten, liten klick...
Skala och skär äpplena i mindre bitar. Häll på kanel och stek på låg värme i ca 10 minuter. Låt svalna lite. Dekorera med lite hackade nötter, jag tog Valnötter som fanns hemma.

Smakupplevelsen blev: Äppelpaj med vaniljsås!
M U M S!

2 kommentarer:

  1. Smaskigt eller hur? :) Ja, det räddade mig i höstas när mina 4(!) äppelträd dignade av frukt. Har förut frossat i smulpaj med marzansås i frukt- och bärtider, men det var ju före LCHF det ;). Däremot har jag inte kommit på hur jag ska kunna göra blåbärspaj eller rabarberpaj. Har du nåt tips kanske?

    SvaraRadera
  2. Nej, har lite lätt "ångest" för det är hur mycket rabarber som helst på landet i år!
    Har redan gett bort en stor kasse...Men vill ju ha själv:-)
    Men rabarber utan socker, jag har ingen aning, har försökt googla lite alternativ men hittar mest sånt med sötningsmedel. Och då vet ej 17, känns som om jag nästan hellre tar socker.

    Vi har ett rabarber-problem, helt klart:-)
    Jag återkommer om jag kommer på något...

    SvaraRadera