Powered By Blogger

måndag 14 juni 2010

Thaimat-Bra mat!

När jag var i Thailand för två år sedan så gick jag på matlagningskurs.
Det var roligt och lärorikt och vi lärde oss laga flera olika rätter så att de verkligen smakade "Thai", och fick provsmaka en hel del.

Något som jag har funderat på är att de flesta asiater är väldigt smala. Trots att de äter mycket ris och generellt ganska fettsnålt.

Jag har några helt ovetenskapliga teorier där jag nu generaliserar:
-Man äter få kalorier
-Man äter mycket kokosfett
-Man äter inte bröd
-Man äter inte fikabröd
-Man äter inte godis såsom vi gör
-Man rör sig mycket mer (har inte bil t ex)

Dock har jag lagt märke till en sak till. Om man i Asien är på McDonalds eller KFC eller annan snabbmatkedja så slås man av att "Det är här de tjocka asiaterna finns".
Och, till skillnad från ofta här i västvärlden, i Asien är det de rika som är tjocka och inte de fattiga. Varför? Jo, för de som är fattiga har inte råd med all snabbmat och chips och liknande som kommer mer och mer även till Asien.
Men när fler och fler får råd med snabbmat och även får råd med bil så kommer fetman sprida sig även där...

Idag blev det en Grön Curry igen.
En viktig sak i Thai-matlagning är att använda en riktigt god kokosmjölk! Jag brukar köpa den på någon asiatbutik och den är mycket krämigare och smakar mer kokos än den på Ica.

Vill man variera så är det gott med strimlad biff eller att byta ut den gröna currypastan mot röd currypasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar