fredag 13 augusti 2010

Frukt är godis?!

Ett gammalt talesätt men vad menas egentligen? Att frukt är gott som godis eller att frukt är godis?
Olika frukter innehåller olika vitaminer som är bra för kroppen. Men frukt innehåller även fruktos, alltså fruktsocker. Fruktsocker är den sockerart som enklast lagrast som fett i kroppen, det är därför det är bra att äta väldigt mycket frukt om man vill gå upp i vikt.

Frukt och fruktsocker påverkar blodsockret, därför avråds diabetiker (oftast!) att inte äta för mycket frukt eftersom det höjer deras blodsocker så mycket. När frukten pressas till juice blir effekten än större på blodsockret, trots att juicen ju är "sockerfri"! När fruktsockret dessutom dricks istället för äts så blockeras mättnadskänslorna på ett effektivt sätt och därför bör man hålla sig ifrån den färskpressade juicen om man vill gå ner i vikt och vill motverka sug.
För oss som inte har diabetes så påverkas blodsockret såklart också av frukt, och det innebär alltså att frukten lätt kan orsaka både sug efter annat och fettlagring. Absolut inte det syfte man har när man tar sitt mellanmål...
Att knapra i sig 3-4-5 frukter om dagen om man önskar viktnedgång kan alltså bli ganska jobbigt.
Det innebär ju inte att frukt är gift som ska bannlysas, det tycker inte jag i alla fall, men däremot ska man nog se talesättet ovan som att "Frukt är godis".
Jag äter frukt som efterrätt ibland. Eller på kvällen tillsammans med en kopp te (älskar en god apelsin och en god kopp te!).
Jag äter aldrig frukt om jag är småhungrig, då äter jag mat eller ost eller en kaffe med grädde.
Vitaminerna får man i sig ändå via ägg och via grönsaker (och via bär, som jag personligen inte kan leva utan...). Utan att få i sig fruktosen/sackarosen. Så man drabbas inte av skörbjugg:-).
Och en "C-vitaminbomb", som t ex apelsinen har rykte om sig att vara, innehåller hälften av C-vitaminerna som finns i t ex paprika. Även vitkål är mycket C-vitaminrikt och är ett fantastiskt tillbehör till många olika maträtter. Något annat som påverkar blodsockret är alkohol. Även om vin har många nyttiga egenskaper också, så har det även denna effekt. Dock kan vi minska den blodsockerhöjande effekten genom att äta något fett till vinet, t ex ost, lite nötter eller oliver.
Gott och väldigt fiffigt:-)!
Om man däremot äter något socker/kolhydratrikt/fettrikt i kombianation till sitt vin så blir det motsatt effekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar