Powered By Blogger

onsdag 6 januari 2010

Grönsaker/Frukt/Sötsug/förändring

Jag tror att man måste försöka hitta sin egen väg att gå ner i vikt och att äta mat man tycker om. Man kan inte tvinga i sig smör för att man "ska" eller (som många gör i GI-metoden) försöka äta massa bönor fast det får en att må illa.
Man behöver hitta en metod som fungerar i längden. För oavsett vilken diet man väljer att följa, så inser man ju att om man går tillbaka till hur man åt innan dieten, så kommer kilona också att komma tillbaka! Men fast man vet det så är det ju så det gått till. Ofta, och om och om igen! Man faller tillbaka i gamla vanor, just för att de är "vanor". Det som gäller är alltså att hitta andra vanor. Som blir de nya vanorna som för alltid ersätter de gamla. Det är jättesvårt då vi är vanemänniskor.

Jag rensade i mitt skafferi före jul. Ut med all pasta, ris, bönor, quiona, bulgur. Jag gav till en viktväktarkompis som blev jätteglad:-)
För varför ska jag spara det när det inte är meningen att jag ska återgå till den maten?
Om jag någongång vill ha pasta eller bjuda någon annan på det, ja då får jag väl masa mig ut till affären och köpa in det!

Man får testa sig fram själv över sina nivåer och vad som fungerar att äta. Att äta t ex stekfläsk är ganska uteslutet för mig, som skurit bort fett sedan jag kunde använda bestick, inte av "fetträdsla" men för att jag inte tycker om konsistensen! Att däremot lägga till en extra smörklick i stekpannan är hur enkelt och gott som helst!
Att äta choklad (mörk mellan 60-80%) fungerar också bra. Det triggar inte att springa till affären och köpa mer när det är slut och kan förvaras flera veckor utan att ätas upp.
Att äta en citrusfrukt/dag fungerar också bra utan att sätta igång något sug. För mig!
För det är det som allting handlar om. Att vara nöjd och mätt och inte bli sugen på sötsaker/kolhydrater.
Vägen att komma dit kan se olika ut och jag tror inte det finns något 100% facit som gäller för alla, eftersom vi tycker om olika saker.
Man får inte vara rädd för att pröva sig fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar