Powered By Blogger

torsdag 9 september 2010

I dagens DN

Idag kunde vi läsa om Nordisk mat och positiva effekter för hälsa och vikt.

Vad kan man konstatera? Jo, att det saknas:
-Pasta
-Ris
-Potatis
-Mjöl (främst vitt mjöl)
-Socker
-Tillsatser i maten
-Margarin

Det som presenteras är naturlig mat som man såklart mår bättre av än onaturlig mat som stressar kroppen.
Dock har jag svårt att se hur man ska få ihop 50% kolhydrater på tallriken av det där? Och varför är man så rädd för det naturliga fettet?
Mycket av det på DN:s lista äter jag. En del saker äter jag inte. Att den maten de presenterar är bra mat betvivlar jag inte.
I jämförelse med lass med pasta, bröd och snabbmat. Och det ser bra mycket bättre ut än Livsmedelsverkets tallriksmodell. Men ändå är det en bit kvar, tycker jag:-).

2 kommentarer:

  1. På tal om livsmedelsverket. Jag råkade läsa min gamla skolbok från hemkunskapen när jag röjde uppe på vinden och rensade allt gammalt. Jag fick nästan en chock när jag såg deras rekommendationer om vad som var "livsviktigt" enligt livsmedelsverket för oss att må bra. 8 skivor bröd om dagen, fettsnålt, bättre med vegetariskt margarin än smör(som var dåligt för hjärtat) Ägg skulle man äta varsamt eftersom det innehöll kolesterol ... Ööööh inte undra på att man successivt började öka i vikt och blev överviktig som vuxen.. suck

    SvaraRadera
  2. Ja herregud, den boken har jag också någonstans:-)
    De där 8 brödskivorna om dagen är ju som tur var borta nu. Vi hoppas att nästa grejj som "försvinner" är att man ska använda light-produkter och margarin...

    SvaraRadera