Powered By Blogger

lördag 11 september 2010

Vänd på förpackningarna och läs!

Det finns många produkter med samma namn men olika innehåll. Jordnötssmöret har jag tagit upp förut, där en sort är en riktigt dålig produkt och en sort är en riktigt bra produkt. Men båda heter "Jordnötssmör".
Tacokrydda är ett annat exempel. Kan innehålla både E621 Glutamat och det ena och den andra, men ändå heta "Tacokrydda".

Jag köper Santa Marias organic tacokrydda. Inget E621 där. Däremot socker men inte som huvudingrediens.
Igår såg jag att ICA hade en ny och billigare ekologisk tacokrydda. Jag vände på förpackningen och första ingrediensen (=största delen av innehållet) var socker!! Går bort direkt! En dålig produkt, ekologisk eller ej...
Det bästa är såklart en tacokrydda utan socker. Man kan göra själv eller köpa här.

1 kommentar:

  1. Har köpt ekologisk leverpastej i bordsförpackning från Arboga pastej. Jo leverpastej innehåller socker. Men det var inte det. Maken läste på baksidan och det jag tkr är huvudindigrensen "lever" var inte kravmärkt. Märkligt, så nu får kattorna helt vanlig leverpastej hädan efter.
    Känner mig lurad att ha fått betala 3-4 kr. mer för en förpackning som inte håller vad den lovar och ändå är jag en vaken konsument.

    SvaraRadera