måndag 20 september 2010

Vanans makt och hur vi har präglats på vad som är nyttigt

Ser det här lite obehagligt ut för dig?
Det är min lata lunch idag (är hemma med feber och då känner jag mig inte speciellt kreativ med matlagning...).
2 ägg stekta i 3 msk smör
1 msk ekologisk majonnäs
Många tänker "FETT!" när de ser den här bilden. Och många tänker säkert också "NEJ, det KAN inte vara bra, en liten sallad med gurka och tomater och keso MÅSTE vara bättre...".
Vi tänker så för att vi lärt oss så. Lätt är bra, fett är farligt och fettbildande.

Jag har några syften med att äta mat, och de är:
- Att det ska smaka gott
- Att maten ska hålla mig mätt länge (jag har inte tid med 5-7 måltider om dagen!)
- Att maten ska vara bra för kroppen

Fett är bra. Fettet har gjort mig mycket lättare viktmässigt och fett har gett mig bra kolesterolvärden. Våra kroppar behöver fett!
- Fettet ökar fettförbränning
- Fett ökar ämnesomsättningen
- Fett hjälper till att ta upp de fettlösliga vitminerna (det hör man, "fettlösliga vitaminer" A, D, E och K)
- Fett hjälper till att hålla värmen i kroppen. Många som "alltid fryser" äter alldeles för fettsnålt

Min lunchtallrik bestod av 2 ägg. Genom äggen har jag fått i mig allt som min kropp behöver förutom C-vitamin. (Det åt jag i morse i frukostbären).
Genom majonnäsen har jag fått mättande fett som hjälpt till att ta upp vitaminerna från äggen. Jag känner mig mätt och pigg efter en sådan här måltid!
Förut trodde jag att fettet gjorde att man kände sig däst och hade paltkoma efter en måltid. Ni vet när man äter pizza, pasta med gräddsås, kött och potatisgratäng. Och hamnar i nästan koma efteråt... Det är inte pga fettet utan pga kolhydraterna! Jag blir aldrig däst eller övermätt av fettet!
Om jag istället valt en liten sallad med keso, vad hade hänt då?
Jo, jag hade fått i mig mest dyrt vatten. De få vitaminerna i tomaterna och gurkan hade inte fått någon hjälp att lösas eftersom jag inte tillsatte något fett. Jag skulle inte bli mätt utan jag skulle känna mig sugen och hungrig efter två timmar igen.

Om du tycker att den här bilden ser läskig ut, fundera på varför. Tycker du inte om ägg? Tycker du inte om att steka i smör? Är majonnäs som inte är light fett och läskigt för dig?
Det kan ta tid att komma över sin rädsla för fett och det måste man respektera. Många som säjer att LCHF inte är något för dem är rädda och känner ångest kring fettet. Det är helt normalt. Det är så vi blivit uppfostrade och upplärda.
En portion extra spaghetti kan man få som barn men man får inte äta med sked ur smörpaketet:-)...

Jag är helt säker på att LCHF (där LC-nivån är olika för olika människor) passar för alla. Men för vissa är den mentala resan väldigt lång och det mentala är oftast svårare än det fysiska, eftersom man faktiskt här jobbar med kroppen och inte emot.

4 kommentarer:

  1. För mig är det en nyttig måltid som du visade upp! När folk däremot visar upp måltider med lightsåser och ris ser jag direkt rött haha! :)

    SvaraRadera
  2. För mig ser det helt ok ut, men jag kan tänka mig att bilden får en del människor att sätta i halsen! Allt nytt är farligt!;)) Jag har haft några dåliga dagar här matmässigt men nu är jag på spåret igen med bra mat och bra inställning!=) Jag kände direkt vad för mycket kolisar förstör för mig...det är nästan läskigt vilken effekt de har på kroppen...o_O

    SvaraRadera
  3. Ligger också hemma med halsont och feber :-(. Min lunch igår? 2 ägg stekt i rejält med fläskflott, lite paprika på, sen skivor av en god präsost + extra smör. Klockrent! Minimal arbetsinsats och tid, maximal smak och näring :-)
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  4. jag blir glad och lycklig när jag ser bilden! Det är ju såntdärnt man ska stoppa i sig.

    Om det däremot hade legat en vit rostmacka med marmelad och ost på, hade ögonbrynen rynkats något.

    SvaraRadera