Powered By Blogger

måndag 20 september 2010

Något riktigt gott!

Jaha, måndag igen. Jag har lyckats dra på mig lite feber. Tror det var cykling i ösregn och +8 grader i lördags som chockade min stackars kropp:-)
God mat äter man i alla fall, vare sig man är sjuk eller frisk.
Den här köttfärslimpan kändes lyxig och god, och var enkel att göra.

Köttfärslimpa
Recept 4 personer

600 g köttfärs
4 msk vispgrädde
1 ägg
2 pressade vitlöksklyftor
1 paket mozzarellaost
2 msk pesto
Ca 10-15 st skivade oliver, svarta eller gröna
2 msk örtkryddor provencale
Salt/svartpeppar

Rör ihop ägget med grädden. Pressa i vitlök och rör i köttfärsen och krydda. Tillsätt de skivade oliverna. Forma i en form till en köttfärslimpa.
Skär mozzarellan i små tärningar och rör ihop med peston. Tryck ner ost/pestobitarna i köttfärslimpan och täck över med färs. In i ugnen ca 35-40 minuter på 175 grader. Vi åt ungslagade tomater och rödlök till. Gott men jag rekommenderar något mer mättande, t ex blomkålsmos eller kokta grönsaker med smör på.
Annars blir det för mycket protein och för lite fett, ett vanligt "nybörjarproblem" när man äter LCHF och som kan göra att man inte går ner i vikt...

1 kommentar:

  1. Mmmm...köttfärslimpa ääär ju så gott!! Jag älskar allt man kan göra med färs! Jag har två kilo i kylen som jag ska angripa idag, blir nog lite olika grejer, så har jag middag i många många dar sen!=))

    SvaraRadera