Powered By Blogger

söndag 2 maj 2010

Bästa brödet till te!

Som scones. Fast godare och mer mättande.

Servera gärna varma med smör och en god ost! Jag hade både en gräddost och en lagrad prästost.


Recept Pones, ca 6 runda bröd

5-6 ägg
2-3 dl Pofiber
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl grädde
1 msk smör
1 krm salt


Vispa ihop äggen och saltet.
Smält smör och häll i tillsammans med grädden. Vänd ner bakpulver och Pofiber.

Klicka ut 6-7 bröd på bakplåtspapper.
Ställ in i ugnen på 200 grader, ca 6-8 minuter.

Mycket gott, enkelt och snabbt!

4 kommentarer:

  1. Första gången jag gjorde Pones så var jag inne i en period då jag försökte dra ner så mycket som möjligt på mejeriprodukterna, så då gjorde jag med vatten istället för grädde. Det har resulterat i att jag har fortsatt göra med vatten sen. Så min fråga nu är om du har testat båda varianterna, dvs med vatten alternativt med grädde? Och i så fall om det blir stor skillnad? :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Nej, har inte testat med vatten men tror säkert att det fungerar lika bra! För det är ju inte så mycket grädde man har i.
    Igår hade jag nog mindre än 1/2 dl, jag höftar rätt mycket när jag lagar mat:-)

    SvaraRadera
  3. Jo det fungerar alldeles utmärkt med vatten alltså, det är det jag brukar göra, det var det jag menade! Men var mest nyfiken på om du visste om man märkte stor skillnad på grädde & vatten hehe. Skall nog testa med grädde nästa gång, bara för att jag är så nyfiken på smakskillnaden!

    SvaraRadera
  4. för det första har jag nu sparat typ hundra av dina recept, sååå goda ser de ut!! tack för att du tar dig tid att skriva om och fota allt, uppskattas :)
    men jag undrar en sak om dessa pones, tror du man kan ha fiberhusk istället för pofiber? har nämligen bara fiberhusk hemma och fattig student som jag är föredrar jag att ta vad jag har ;)
    (svara gärna direkt "hos mig" på min blogg, som jag länkar till här)

    SvaraRadera