Powered By Blogger

måndag 17 maj 2010

Vad får jag äta?

Får du äta det?



En fråga som ofta ställs av de som inte äter LCHF och som försöker boka en middag, lunch eller ett restaurangbesök med mig.
Jag har alltid haft svårt för det där med "får äta" respektive "inte får äta".
När kompisar gått på diverse dieter och sagt att de inte "får äta" avokado, men att de "får äta" godis för att de har tränat på dagen.
Eller att "Nu får jag äta så här i 7 dagar, sen får jag äta på ett annat sätt i 11 dagar"
Säjer vem? Vem bestämmer vad man får äta och i hur många dagar eller på vilka tider man äter?
För mig finns det bara ett sätt att besvara den frågan på och det är att jag bestämmer vad jag äter!

Jag äter enligt LCHF (enligt mig LCHF:-)) vilket innebär: Low Carb High Fat.
Vad som är Low Carb bestämmer jag. Det är vad som får mig att må bra, och i detta begrepp för mig ryms grönsaker och bär, och någon frukt då och då. Gärna till efterrätt, jag tar aldrig längre en frukt när jag känner mig hungrig eftersom jag känner att det inte gör något positivt för mina hungerskänslor.
Inom Low Carb ryms också yougurt, mjölk (ibland i kaffet), vispgrädde och creme fraiche.

Vad som är High Fat bestämmer också jag. Det är att steka i smör när det är rätt, eller i kokosfett när det passar bättre. Det är en klick bearnaise ibland, det är en skvätt grädde i kaffet eller en god cambonzola/feta/brie/halloumi-ost. Det är en god kantarellstuvning eller en soppa redd på vispgrädde.
High Fat för mig är inte att steka bacon i smör och hälla över omelettten.
Förvisso att det är High Fat-kost, men det är inte rätt för mig.

Jag har aldrig kollat eller mätt hur mycket kolhydrater/fett jag äter på en dag, för jag tycker att det är ointressant att mäta och väga min mat...

Min utgångspunkt är att om livsmedel är nyttiga för min kropp på något sätt, så är det okej att de också innehåller "lite" kolhydrater.
Om livsmedlet innehåller lite eller mer kolhydrater men inte tillför någon väsäntlig nytta för min kropp så väljer jag bort det.
Det som känns ganska bannlyst, för att jag valt att ha det så, är därför vitt mjöl och socker. Det tillför ingen nytta till min kropp, utan endast en snabb "kick".
Dock har jag gjort enstaka, genomtänkta undantag, och det är också okej, för mig.
Jag äter mörk choklad fast det innehåller socker. Har prövat mig fram och köper bara de sorterna där jag vet att en bit är nog, och inte de sorterna där jag känner att endast hela chokladkakan är tillräckligt:-)
Jag har (och det känns som ett mirakel för en fd smågodis-råtta!)plötsligt fått en helt annan känsla för vad som är sött, och när jag provade en choklad som var 63% kakao kändes den plötsligt sliskig och inte lockande alls! Fast jag säkert tyckt att samma choklad skulle varit "besk" om jag ätit den för ett halvår sedan.

Nu har jag gått ner drygt 16 kg, genom att göra bra och genomtänkta val. De "misstag" som skett med kosten har jag inte grävt ned mig i alls, utan bara gått vidare med att fortsätta med att välja det som känns rätt för mig.

Jag är frisk, jag mår bra och känner mig stark, jag slipper godissug och jag äter väldigt god mat. Och jag "får äta" precis vad jag vill, men jag väljer att avstå från vissa saker.

4 kommentarer:

  1. Vad du skriver bra igen, Veronica. Jag håller fullständigt med,det är upp till mig vad jag anser som bra LCHFkost. Inte att någon talar om att jag gör fel om jag väljer lite mer kolhydrarika tillbehör till en måltid, för smakens skull.
    Det är ju jag som ska äta så här resten av livet. Jag skulle inte klara av att äta bara smör, ägg och kött.

    De som mår gott av det ska ju naturligtvis kunna äta så, men jag tror det är ohållbart i längden. Annars skulle vi inte ha så många smaklökar ;)

    SvaraRadera
  2. Skönt och avslappnande att läsa! Jag har svårt att få till detta med att "nolla" kolhydraterna och ösa på med fettet. Jag har gjort det- men går ändå inte ner något. Kommer ner till 86,6 och så vänder det med kilot upp igen. Så här håller jag på HELA tiden!
    Har nu bestämt att jag fortsätter att utesluta socker, pasta, bröd, potatis, mjöl och lightprodukter. Jag mår bra av att göra det, har aldrig ont i mage och tarmar längre! Men, ska sluta att hälla över stekfettet och som du skrev, steka bacon i smör. Nej, sund "vanlig" mat får det bli. Kanske blir resultatet viktnedgång, när mathållningen blir mer "normal"! Det är bara att hoppas. Jag har ju ändå minst 20 kg och har ätit LCHF sen april (förra året) så något måste jag ha gjort fel när det inte hänt mer än 2kg minus!
    Tack för ditt inlägg, det var så skönt att läsa!!

    SvaraRadera
  3. Tack Birgitta:-)

    Åse:
    Absolut, testa att gör en förändring om du känner att det inte fungerar.
    Jag är verkligen inte rädd för fett och hyvlar gärna en bit smör över nykokta grönsaker, gör en gräddsås osv, men att steka bacon i smör, ja där går som sagt min gräns:-)
    Jag tror, och vet att många inte håller med men det har funkat för mig, att man faktiskt ska ta och tänka på portionerna och inte äta för mycket. Man ska bli mätt visst, men mätt är en ganska lång skala från "mätt light" till "proppmätt"....
    Om man äter sig "mätt light" men tillåter sig att äta mer senare om man inte är mätt, så tycker jag att det varit en ganska bra metod.
    Exempel:
    Ät middag, ät dig "mätt light". Om du känner efter 2-3 timmar att Nä, jag är jättehungrig nu, ta då ett ägg och en kopp te, några ost/skinkrullar, en bit brieost eller annat "snack" tills du blir "mätt light" igen. Eller så känner du att du faktiskt inte behöver de här tillbehören utan kan vänta till frukosten...
    För mig varierar det. Äter mig (nästan) aldrig proppmätt, och ibland visar det sig att jag ätit för lite och då är jag hungrig efter 2-3 timmar, medans ibland är det "good enough" och jag klarar mig längre. En del mat står man sig längre på, och vissa dagar är man mer hungrig än andra dagar, så är det.
    Mina första månader av LCHF var det ett extra ägg och te nästan varje kväll, medans det nu kanske äts "mellanmål" bara ca 2 dagar/vecka.

    Lycka till framöver!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra inlägg! Jag gillar din inställning till din kost, och är övertygad om att det är en väldigt hälsosam inställning och stil!

    SvaraRadera