Powered By Blogger

söndag 9 maj 2010

Tacos

En taco-tallrik kan vara gott ibland tycker jag.
Jag åt tacos ibland förut också, med tortillabröd eller de hårda skalen. Också gott, men känns inte nödvändigt för maträtten.
Däremot tänker jag att det borde gå jättebra att göra en taco-tortilla med hjälp av en wrap som man fyller med köttfärs, grönsaker, sås, ost osv. Det ska jag prova någon gång.

Igår blev det en vanlig taco-tallrik med sallad, guacamole, riven ost, creme fraiche.



I salladen hade jag machetesallad, paprika och tomater.
Guacamolen gjorde jag på en avokado, en liten vitlöksklyfta, en nypa cayennepeppar, en msk creme fraiche, lite pressad lime och en tomat.
Mixas ihop och blir en god krämig, len röra.



Majs tycker jag är väldigt gott till tacos/köttfärs. Det finns många olika märken och vissa innehåller väldigt mycket kolhydrater/socker.
Jag brukar köpa majs i 3-pack från Bonduelle. Innehåller inget tillsatt socker och det blir 10.8g kolhydrater/100g.



Äter ni majs och har ni några bra tips på andra märken?
Majskolvar på grillen i sommaren med en klick smör och lite havssalt... Mums säjer jag bara..

2 kommentarer:

  1. Jag har slutat äta majs sedan jag började med LCHF-kost just på grund av dess relativt höga kolhydratinnehåll. Tidigare har jag dock alltid varit en riktig majsälskare, så jag trodde jag skulle sakna det jätte mycket. Men det gör jag faktiskt inte, i princip inte alls. Men visst, en majskolv med en klick smör & salt på grillen lät ju himla gott nu alltså :) Åh, jag som skall grilla och allt ikväll.

    SvaraRadera
  2. Precis, det är ju "relativt mycket" kolhydrater.
    Men eftersom jag äter det så sällan (max 1 gång per månad och max ca 1/3 burk) och jag inte blivit extra sötsugen av det så kör jag ändå:-)
    Men som sagt, vissa burkar innehåller 20-30% kolhydrater så det gäller att välja den bästa sorten...

    SvaraRadera