Powered By Blogger

onsdag 26 maj 2010

Så många fördelar!



Om man generaliserar lite så reflekterar många människor ofta inte så mycket på vad dom stoppar i sig utan vi försöker variera maten efter bästa förmåga, äta det som är gott och förhålla oss lite planlöst till maten vi stoppar i oss. En morot här, två äpplen där, godis på lördagen, tårta när det bjuds, lite chips här och efterrätter där, osv, osv.

Vi har någon diffus uppfattning att fett är farligt och det känns därför rätt att göra såser på mini-grädde så man kan äta lite mer. Smör är också ganska farligt och används kanske sällan i "speciella sammanhang" t ex "Den här gången bakade jag med smör för det blir ju så mycket godare men man kan ju inte göra det varje gång man bakar...".
Sen tar vi kanske en bit rulltårta med en hållbarhet på 2 år och tänker "lite gott får man ju unna sig ibland och det klarar väl kroppen"...
Snabbt ska det gå också och vad är snabbare än mackor? Går ju att göra väldigt nyttiga också med mini-keso och tomater! Man blir väldigt hungrig men man är såååå nyttig och vill man vara nyttig kan man inte alltid vara mätt... Kanske kan man till och med ta en pizza till middag om man bara ätit keso-smörgås till lunch?
Det finns många former av "kompensation", äta en sallad till lunch för att man ska äta en stadig och "fet" middag. Eller hoppa över lunchen helt för att kunna ta en extra stor tårtbit på eftermiddagen.
Kanske banta några veckor innan man ska på semester för att sen äta vad man vill på semestern...?

Vi skulle aldrig förhålla oss så planlöst till vilket drivmedel vi häller i vår bil som vi gör på det sättet vi generellt stoppar i oss mat!
Maten påverkar vår prestanda precis som drivmedlet påverkar bilens prestanda, men det är vi villiga att bortse ifrån! Och vilken prestanda/skillnad på ork man kan göra för barnen i skolan om de fick rätt kost, man orkar knappt tänka på det...

Tänk att man kan må så mycket bättre av att lägga om kosten i sitt liv, det är faktiskt helt otroligt!

När jag slutade röka (för ca 6 år sedan) så sa alla att man skulle må så mycket bättre och känna lukt och smak och jag vet inte allt positivt jag skulle få uppleva.
Ärligt talat så upplevde jag vid rökstoppet inte några hälsovinster som är i närheten av vad jag har fått uppleva när jag la om min kost! (Och nu bortser jag från viktminskning!)
Därmed inte sagt att rökning är ofarligt på något sätt (kanske hade jag rökt för lite, ca 10 cigarretter om dagen, eller för få år, ca 15 år, för att märka alla fantastiska saker, jag vet inte...) men ändå värt att fundera på, att kosten kan göra sådan enorm skillnad för välbefinnandet!

Hur förmedlar man det här på bästa sätt utan att verka som en fanatisk galning:-)?

Jag har tagit reda på vad som finns i kaffemaskinen på jobbet. Det som heter "vitt" (hette tidigare "mjölk" men får inte heta så längre...).
60% av innehållet är Glukossirap! Resten är hydrerat vegetabiliskt fett och 4 olika färgämnen/konserveringsmedel.

Glukossirap är en extremt dålig form av "socker" som visat sig öka risken av både diabetes och hjärtinfarkter!
Och det dricker folk flera koppar av dagligen, utan att reflektera över det... Kanske till en keso-macka, och antagligen i tron att denna produkt inte påverkar blodsockret för det är ju "typ mjölk..."
Socker har ett GI-värde på kring 70, medan Glukossirapen har ett GI-värde på 100 men är mindre sött än socker! Man måste alltså tillsätta mer för att få till rätt sötma... Obehagligt tycker jag! Drick det inte!

Det finns mycket att ta tag i, mycket ny kunskap att förmedla, mycket god mat att laga, mycket att berätta om tillsatserna i vår mat, mycket man kan göra för att få människor att må bättre...
Bara att sätta igång:-)!

1 kommentar:

  1. Mycket intressant och bra inlägg! Jag tror att det du beskriver ovan stämmer in på människor. Det finns många som tycker att de äter relativt hälsosamt - utan att tänka det i sin helhet.

    Sen blir jag ju alltid lika vettskrämd när jag hur vad det är för skit (ursäkta språket) som göms bakom namn och etiketter som får en att tro att det är bra produkter!

    SvaraRadera