Powered By Blogger

söndag 9 maj 2010

Min galna bengal (och matvanor)

Här hemma bor vi med två bengaler och det innebär ett aktivt liv (för oss...).

Jerry är den mest egensinnige, påhittige och intelligenta katt jag träffat-han kan räkna ut allt!

Idag hittade jag honom liggandes i badkaret (med vatten kvar efter duschning...) och tvätta sig. Och torka sig blev han ju också tvungen att göra eftersom han låg i vatten, haha!



Jerry gillar LCHF skarpt! Hans favorit är kyckling, köttfärs, cambonzolaost och bearnaise. Och vispgrädde i alla former såklart...

Ibland har jag lite dåligt samvete för att jag inte BARF:ar (Biologiskt Anpassad Rå Föda) katterna...
För de är ju inte gjorda för att äta torrfoder, precis som jag inte är gjord att äta snabba kolhydrater... Och även om jag väljer ett bra foder åt dem (bra= mycket protein och mindre utfyllnad av kolhydrater/spannmål) så är jag helt övertygad om att BARF är det bästa för dem.
Dock känns det lite slabbigt och meckigt att hålla på med kycklinghjärtan och liknande, sorry cats...:-( Det kräver också kunskap, så att de får i sig tillräckligt mycket av allt deras kroppar behöver.

Dock ger jag dem lite BARF ibland i form av en portion rå kyckling, rå köttfärs, köttbitar, räkor och en äggula här och var.

1 kommentar:

  1. Håller med dig om det där med BARF. Antar att det är det bästa för våra fyrfota vänner, men har inte heller haft ork att sätta mig in tillräckligt i det. Har själv 3 katter som jag ger Orijen torrfoder, det innehåller i alla fall ingen spannmål. Sen får dom ju nån köttbit eller räka ibland och en ostbit blir det väl också då och då :).

    SvaraRadera