Powered By Blogger

söndag 16 maj 2010

Billig LCHF-mat

Såklart finns det! Även fast många tror att LCHF är dyrt, eftersom man inte "drygar ut" med pasta, nudlar, potatis e tc.

I helgen gjorde jag min Nässelsoppa igen, det är ju så gott och man får passa på nu när nässlorna är små och gulliga:-)Är man dessutom "lyckligt lottad" och har hur mycket nässlor som helst på landet, så är det bara att ta vara på det.

Denna gång klippte jag ner lite färsk gräslök (från mitt kryddland) i soppan. Blev ännu godare...

Och priset för 4 portioner soppa?

Ja, det som kostade var 2 dl vispgrädde, 1/2 lök, buljong och lite smör. Samt ett ägg var i soppan.


Totalpris 16 kronor för 4 personer, det kan man inte klaga på:-)





Och att få äta en egengjord Nässelsoppa på egna nässlor ute i naturen, DET var helt gratis:-)!



Något annat som är gott, billigt och nyttigt är ju Vitkål!
Smörstek, gräddstuva, koka, gör en coleslaw... Vitkål har lång hållbarhet och är ett helt perfekt tillbehör till både kött och fisk!

Och nyttigt såklart!

Varför inte äta Bacon & Gräddstuvad vitkål? En god kombination av salt kött och mild vitkål.

Kostnad ca 40 kronor för 4 personer, billigt och bra!



För att vitkålen ska bli krämig och god så tar det sin lilla tid men det är det värt. Smörstek vitkålen i ca 10 minuter och låt den sedan koka ihop med vispgrädden i 20-30 minuter.
Salt och vitpeppar är gott att krydda med.
Jag brukar använda ungefär 2 dl vispgrädde för vitkål som räcker till 4 portioner.

1 kommentar:

  1. Tack för länken till Örtblomman! Vilken härlig hemsida! Är lite av en amatörörthäxa själv. Har gjort lite krämer, salvor och schampon etc till husbehov. Det här var produkter i min smak. Sen gör det ju inget att det är ett hälsingeföretag eftersom jag också är hälsing ;).

    SvaraRadera