Powered By Blogger

söndag 23 maj 2010

Paj utan pajdeg

Den här pajen gjorde jag ibland förut när jag inte åt LCHF och den är väldigt god, och brukade uppskattas av alla som fick testa den!



Nu testade jag att göra den helt utan pajbotten för enkelhetens skull.
Kanske inte lika snyggt när man lägger upp på tallriken men lika god, rekomenderas verkligen!

Recept Mexikansk kycklingpaj
ca 4 personer

½ grillad kyckling eller stekta små bitar av 2-3 kycklingfiléer
1 gul lök
5 st feferoni
10 st färska champinjoner
smör att steka i
150 g Philadelphiaost
½ burk Chunky Salsa Medium
3 dl riven ost


Hacka feferonin och strö ut i pajbottnen.
Bryn svamp och lök och blanda med kycklingen. Tillsätt philadelphiaosten och salsan och låt puttra ihop 2-3 minuter.

Servera gärna med en mild Guacamole, jag hoppar över vitlöken här när pajjen är såpass smakrik och stark i sig, och blandar en avokado med 1 msk creme fraiche, salt, peppar, och lite tomat.

Vill man ha en barnvänlig variant på pajjen, hoppa över Feferoni och använd mild salsasås.

8 kommentarer:

  1. Åh den påminner om en jättegod tacotårta som jag brukade göra förr när jag fortfarande åt kolhydrater! Detta recept får nog hoppa in på den kommande veckomenyn! :)

    SvaraRadera
  2. Detta låter jättegott, men jag reagerade över att det skulle vara light-philadelphia. Lchf?

    SvaraRadera
  3. Det ÄR jättegott:-)!!

    Josefin, sorry! Klistrade in mitt recept jag använt förut och då stod det att "det går bra med light om man vill ha det lite nyttigare" och då (innan LCHF) testade jag att göra på både lightost och inte light och kan intyga att jag redan då konstaterade att det INTE gick lika bra med light-osten...:-)
    Har ändrat i receptet ovan nu, tack för att du såg missen:-)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag tycker den ser jättegod ut MEN undrar lite över chunky salsa? Det är ju socker i den?

    Hälsningar Katarina

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Jag testade den utan chunky salsa sås och den var fantastisk!!
    Jag undrar dock fortfarande över valet av chunky salsan?
    Hälsningar Katarina

    SvaraRadera
  6. Ja, jag väljer att äta lite sås fast det är lite socker i. Så gör jag:-)
    Men det är inget måste för maträtten, som ju verkligen ÄR sååååååå god!!

    SvaraRadera
  7. Jag förstår, jag bara undrade. Jag är nämligen inne på under 20/dag och inget socker. Eller ja... så lite det bara går.
    Ser fram emot att testa den med salsan senare!

    // K

    SvaraRadera