Powered By Blogger

måndag 26 juli 2010

Bantning och matvanor och livsmedel

Ordet bantning kommer, som många redan vet, från en engelsman vid namn William Banting som kom på det smarta med att man kunde gå ner i vikt genom att dra ner kraftigt på kolhydratintaget. Året då han skrev sitt "Letter of corpulence" var 1863. Inte något nytt alltså...
Vad hände sen? En hel del... Vi blev på 60-70-80-talet räddare och räddare för det som våra förfäder alltid ätit, fettet!! Fett gjorde oss tjocka och vi måste minska på det! Studier av dålig kvalitet, som Livsmedelsverket fortfarande hänvisar till såg sedan till att vi fick det vi nu har i butikerna. Light, sötningsmedel, mängder av tillsatser och sen nyckelhålsmärkningen som kom 1989. Allt med nyckelhål var BRA!
I min familj (där ingen var överviktig!) byttes röd mjölk mot blå och smör mot margarin. När jag var tonåring brukade jag handla hem minimjölk ibland för att hålla nere fettet. En påse godis och ett glas minimjölk:-)... Vispgrädde såg man när det var dags för tårta och sällan annars. Blev vi smalare i familjen? Nej.
Vad hände mer? Jo, jag åt min första pizza 1984 och kräktes. Jag lyckades dock träna upp mig till att tycka om pizza och efter det slank det ner några stycken. Maträtter jag åt när jag var liten, som fläsk med löksås och kålpudding, ersattes av pasta och Skogaholmslimpa, för jo, man skulle äta 6-8 skivor bröd om dagen, det sa Socialstyrelsen! Och 1976 pratade man inte om fullkorn utan bröd var bröd och många skivor Skogaholmslimpa blev det! 1-0 till brödindustrin.
För det måste man ha med sig. Mat/Livsmedel är en storindustri! Vi människor behöver alltid mat och de multinationella företagen är alltid beredda att förse oss enligt de önskemål vi har. Eller allra helst när det inte är önskemål, utan ett beroende vi inte kan styra över, då tjänar de riktigt mycket pengar! På billig skräpmat som får folk sugna på...mer billig skräpmat!Jag gjorde en "rolig" frukostundersökning på Kellogs.se. (För Kellogs vet faktiskt vad som är en bra frukost..) Den blev i stort sett korrekt ifylld annat än att jag bara fick välja ETT ägg med motivet "Du har redan valt denna vara". Resultatet sade mig att "Du äter mindre socker än de flesta, håller du det resten av dagen?" och Nu vet jag att jag borde vara svimfärdig av min frukost efter en timme och inte hålla mig mätt 5-6 timmar för enligt Kellogs blir jag helt energilös av att inte äta kolhydrater till frukost!
Här är testet!
Om jag lägger till bacon får jag upp varningsruta att jag äter alldeles för mycket fett! (med utropstecken...). Vill Kellogs vara snälla mot mig?
Nej, Kellogs vill sälja sina All Bran flingor!
Därför tänker jag avsluta det här alleles för långa inlägget med vad egentligen All Bran Flingor är för något.
Det är i stort sett...SOCKER! Socker i form av socker, honung, druvsocker. Eller "något man bara vill ha mer av" som Kellogs utrycker det själva...

8 kommentarer:

  1. Jag gjorde testet. Valde ägg och bacon, å fick bl a detta till svar: "Du behöver äta mer flingor/havregryn/bröd, frukt och grönt för att du ska hålla dig mätt till nästa måltid"... ;)

    SvaraRadera
  2. Han var smart den där Banting-snubben!;))

    Minns när jag köpte flingor förr och åt med mjölk, efter nån timme så kurrade magen igen! Undrar varför?(jätteironisk!)

    Allt light/mini/lätt smakar skit, kan det bero på att det är skit??;))

    Åsa-Maria

    SvaraRadera
  3. Jättebra inlägg!
    Tack för en bra blogg och fantastiska recept och bilder.
    Det är ren inspiration till mig som hållit på i två veckor nu!
    Keep walking med LCHF-mat säger till mig själv och alla andra
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Tack ni!

    Och lycka till Susanne och ALLA andra:-)!

    SvaraRadera
  5. Tänka sig, även jag äter för mycket fett ;-) "Var försiktig!" Jag åt även för lite socker. Vill de att man ska äta socker, verkligen??!! Att de ens får gå ut med ett sånt svar!

    /Heléne

    SvaraRadera
  6. Åh! Usch! Jag hoppas verkligen inte att folk går in och gör dessa test och tror att det ligger något vetenskapligt bakom.

    Ang. fettskrämdheten hörde jag någon tala om att en person dokumenterade var Banting åt, utan att ens ha träffat Banting, och förvrängde det så att det skulle verka som att han åt en högproteinkost istället för högfettskost.

    Den värsta frukosten för mig är müsli/flingor med lättfil, en macka med margarin och ost med låg fetthalt och ett glas juice. Det känns som att man lika gärna kan tanka med en påse godis då.

    SvaraRadera
  7. Haha! Från början fick jag ett ganska "bra" resultat från Kelloggs, jag tyckte det var märkligt så jag gick tillbaka och kollade vad jag hade fyllt i. Dom tyckte att en portion bacon är 25 gram! Mina portioner är snäppet större än så, och när jag fyllde i fick jag samma resultat som du.

    Det är ganska roligt att läsa när man vet bättre själv, men samtidigt skrämmande att folk faktiskt lyssnar på det.

    Appropå hungern: Förut åt jag alltid macka med ost och o'boy till frukost. Jag var hungrig efter tre timmar. Med ägg o bacon står jag mig i sex timmar. Mycket bättre! =D

    SvaraRadera