Powered By Blogger

onsdag 28 juli 2010

LCHF på resan och på stan

När man är på utflykter eller på stan är det inte alltid lätt att få tag i LCHF-vänlig mat.
"Lätta luncher" består ofta av mackor och kliver man in på ett fik är det mycket socker och kolhydrater som gäller!
På ett riktigt bra ställe, där de gör smörgåsarna på beställning, kan man be att få t ex en räksmörgås utan bröd, men på många ställen har de bara färdiggjorda saker som inte är lätta att LCHF:a till... Tråkigt!

Igår var vi ute och åkte bil på landsbygden och på ställe 1 tog man inte kort (och serverade bara paj och kakor/bullar), ställe 2 var en sunkig vägkrog där ingen ville äta och ställe 3 hade (här väcktes förhoppningar!) hamburgare men såklart var hamburgaren då slut...
Då fick lösningen bli en korv med bröd, utan bröd... Lagom kul...
Som tur var fanns 2 ägg medtagna men det blev en väldigt trist lunch!
För att inte tvingas "panikäta" ett riktigt dåligt val så är därför medhavd picknick på utflykter att föredra. Att man åtminstone har tillräckligt med sig för att dämpa den värsta hungern, t ex:
-Ägg
-Ost
-Valnötter/mandlar
-Kaffe med grädde
-Avokado

Hur gör ni på stan eller på utflykter? Hittar ni bra LCHF-alternativ där ute?

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det har varit ganska smidigt hittills, har köpt brödlösa hamburgare med ost, bacon, dressing och grönsaker både på Sibylla å Burger King när vi varit ute. Ingen i familjen gillar paj eller kletiga mackor (mer än jag, innan lchf då såklart!) så det blir inga såna ställen för oss ändå, ska vi fika på ett riktigt "fika"ställe med bara ost/skinkfrallor å sötfika så ber jag att få köpa några ost- och skinkskivor och gör rullar av, och kanske ett par gurkbitar, det brukar gå bra!=)

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant blogg du har! :) Den lägger jag till bland mina favoriter!

    Ang. utflykter så brukar jag göra pannkakor gjorda på mandelmjöl (som jag gör själv), om jag inte vet om det finns något LCHF-vänligt matställe där då.

    Blir jag hungrig om jag går på stan så slinker jag snabbt in på någon mataffär och köper en ölkorv. Nu har jag dessutom sett att vissa affärer säljer tapas-brickor som bara innehåller skinka, kött och ostar. Hur bra som helst! :)

    SvaraRadera
  3. jag vet att jag är super sent ute...men jag är nytt i lchf värld, din blogg är väldig inspirerande för mig. Jag bor i singapore, och här för jag faktist lätt lchf mat, stora kyckling klubbor o sallad till eller så besäller jag skaldjur fisk..etc ska spara din sida bra med inspiration

    SvaraRadera