Powered By Blogger

lördag 31 juli 2010

LCHF och ekologisk mat

För mig har LCHF/låkolhydratkost egentligen ingenting med ekologiska varor att göra... För det handlar ju om att dra ner på kolhydraterna och öka på fettet, ekologiskt eller ej...
Däremot tror jag att det ena ofta leder till det andra. Eftersom man blir mer mån om vad man stoppar i sig, när man märker hur mycket det påverkar hälsa och vikt på ett konkret sätt, så blir man också mån om att det är högre kvalitét på maten i allmänhet.
Jag köper ekologiska ägg till 90%, det gjorde jag inte alltid förut. Görs av flera skäl:
-Jag tycker om djur och vill att hönsen ska få bra mat och kunna gå ute...
-Fodret som hönsen (med de ekologiska äggen) äter innehåller inte fiskmjöl och kraftfoder utan är kravmärkt naturlig mat för hönsen (till största delen!.)
-Smakskillnaden! Jag känner direkt skillnad på ett ekologiskt ägg och ett icke ekologiskt om de är kokta! I stekt form är det lite svårare men ofta ser man skillnad på färgen.
Dock är det mycket dyrare och har man inte råd så har man inte... Ägg är bra mat i alla fall!
Ekologiska grönsaker föredrar jag också. Men där är det riktigt dyrt! Tomaterna kostar som en bit oxfilé...:-) Trist! Jag köper därför (av ren snålhet...) inte alltid ekologiska grönsaker.
Men det är faschinerande att jämföra den gigantiska icke ekologiska blomkålen mot den ekologiska. Det kan bara inte vara nyttigt att med hjälp av bekämpningsmedel och konstgödsel får dem så där stora...
Något som jag inte gör avkall på, trots priset, det är att köpa rättvisemärkta varor när det är produkter som produceras i tredje världen. Kaffe, te, bomull osv. För att de som jobbar med att plocka teblad och kaffebönor ska ha drägliga arbetsförhållanden!
De bästa ekologiska varorna är de man kan odla själv! Jag har sallad, rödbetor, bönor, kryddor... Garanterat ekologiskt och billigt!
Och något om möjligt ännu bättre, det är ju det ätliga ogräset:-) Nästa år ska jag plocka ännu mer nässlor (har obegränsat...) och göra soppor och stuvningar. Supergott, nyttigt, ekologiskt och helt gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar