Powered By Blogger

tisdag 6 juli 2010

Köttfärsbiffar, grundrecept

Jag och mina köttfärsbiffar...
Men det är god, billig, snabblagad vardagsmat som går att variera i det oändliga, så varför inte:-)?

Jag gör lite olika varje gång men enligt denna grund:

500 g köttfärs (ca 3 portioner)
1/2 dl vispgrädde
1-2 msk krossade linfrön (eller 1 msk Pofiber)
1 ägg
1/2 gul lök
Salt/peppar


Rör ihop grädden med linfrön och ägg och löken. Jag river löken på fina sidan på rivjärnet eftersom jag inte gillar hela lökbitar.
Sen kryddar jag gärna med de praktiska favoritkryddorna.

I med köttfärs, salt och peppar. Sen är det bara att använda sin fantasi...:-)

Gillar man ost så finns mååånga varianter:
Fetaost, ädelost, gorgonzolaost, västerbottenost.
Servera med god sås t ex ostsås, svampsås, bearnaisesås...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar