Powered By Blogger

onsdag 7 juli 2010

Vispgrädde...

Denna numera basvara i kylen som tidigare framkallade "ångest" och åts en gång om året.
Jag har friskt blandat olika märken när jag handlar. Vispgrädde är ju Vispgrädde liksom. Eller?!
Idag upptäckte min uppmärksamma syster att Coops Vispgrädde innehöll E407. Mycket möjligt att jag inte dör tidigare för det men varför???

När jag nu tittat runt visar det sig att Karin Ahlborg på Aftonbladet också upptäckt detta för längesen och också undrade varför...

Nu ska jag kolla Vispgrädden mer framöver och försöka köpa de som inte innehåller E407! För varför ska jag köpa grädde med en hållbarhet på 40 dagar, när den går åt inom max 6-7 dagar:-)?!

2 kommentarer:

  1. Är det inte också så att Coops vispgrädde bara innehåller 36% fett mot 40% som riktig vispgrädde gör? Kanske bör man gå efter 40%-fett markeringen för att undvika tillsatser? Undrar om det är så.. :)

    Ett annat stort "Varför?!" ekar i min skalle när jag tänker på tacokrydda som innehåller socker. Det smakar ju liksom inte bättre för att det innehåller socker. Jag brukar köpa tacokrydda från lchfbutiken.se som bara innehåller kryddor och inget socker eller stärkelse. Det mest ekonomiska vore såklart att göra sin egen krydda men än har jag inte fått till det.

    SvaraRadera
  2. Jo, tydligen vill man "lighta" till det lite eller nåt för den 40% är OK, det har jag också kommit fram till.
    Men den mesta vispgrädden (ICA, Coop och även Arla) är ju 36% så jag levde i tron att det var en normal fetthalt för grädde...

    Ja, socker är det i mycket!!
    Gör inte heller egen tacokrydda:-)... En dag kanske jag testar men man orkar liksom inte fixa med allt...

    SvaraRadera