Powered By Blogger

torsdag 15 juli 2010

Sockerchock vid "lättlunch"

Ett mycket intressant och viktigt inlägg hos Kostdoktorn!

Hur diabetiker bör äta ter sig ganska självklart men vi andra då? Hur illa är det med ett blodsocker som åker upp och ner på det här sättet?
Det som händer i våra kroppar när blodsockret höjs kraftigt är att insulinet också höjs. Insulinet är ett fettlagrande hormon vilket alltså innebär att du blir lite fetare varje gång det händer.
Insulinet lagrar näring i fettcellerna, och du blir därför hungrig mycket fortare än du blir om du äter för ett jämt och stabilt blodsocker.
Och vad händer när vi blir väldigt hungriga och sugna? Är det då vi fattar bra beslut kring vår kost? Nej...
Ett bra exempel är när jag åt pizza "förr i tiden". Inte så ofta men ibland. Samtidigt som jag köpte pizzan köpte jag alltid lite godis också, eftersom jag visste hur min kropp skulle må efter pizzan, att jag skulle vara "kräk-mätt" men ändå vilja ha något sött...
Varför? Jo, för att mitt blodsocker åkte total bergodalbana av allt detta vita mjöl i pizzan och jag måste "korrigera" detta med godis.
Och vad gör godiset i förlängningen med blodsocker och vikt?
Ja, sen hamnar man lätt där, i en blodsockercirkus där man omöjligt kan göra kloka val därför att ens kropp säjer åt en att handla på ett visst sätt.

Att jämföra med vad som händer med blodsockret av den här kosten.
Man mår bra, blir mätt, äter riktig mat och känner inte för äta godis efter maten-så enkelt, egentligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar