Powered By Blogger

torsdag 15 juli 2010

LCHF:a Jerry & Lewis

Nu när jag verkligen fått upp ögonen för mat och hälsa så märker man både det ena och det andra.
Man märker att folk äter mycket bröd, att många väljer Lätt & Lagom framför smör, att många är rädda för grädden men vräker i sig jordgubbar, att många "inte tror på" LCHF.
Sen märker man plötsligt vad katterna äter. Torrfoder. De har något som heter FIT32 (låter som något "light-aktigt det där med "FIT"...). Ska vara mycket kött i och är ett dyrt veterinärfoder, men ÄR det mycket kött? Och vad äter katter när de är vilda? Och varför är den katt som är mest förtjust i torrfodret tjockare än den katten som äter mindre torrfoder och mer blötmat...?Vilda katter äter protein och fett. De kolhydrater de får i sig när de lever som vilda måste vara ytterst få! Och i deras "köttiga torrfoder" är det nästan 30% kolhydrater. I billigare torrfoder som finns i mataffären är kolhydaterna ännu större del!
En normal föda för katter är inget som liknar torrfoder, utan de äter sånt där de får använda sina vassa tänder.
Men... Nu har de vant sig vid torrfoder och jag orkar inte börja BARF:a dom och hålla på med kycklinglevrar och kalkonkorvar varje dag...
Dock finns det nu ett foder som är ett torrfoder (praktiskt) men där man kommer närmare att LCHF:a katterna (närmare enligt hur den naturliga sammansättningen av mat borde vara) som heter Carnia och som jag funderar på att testa!
För man vill ju att alla i ens närhet ska äta bra och må bra, katter som människor:-)!

4 kommentarer:

  1. Jag gav också mina kissar Royal canin förut i tron att det var det bästa fodret. Sen ett par år tillbaka köper jag Orijen, ett kanadensiskt torrfoder med högt köttinnehåll och utan spannmål. Verkar vara ganska likt Carnia. Ett plus framför Carnia är att det finns att köpa i 20-kilos säck. Det blir otroligt mycket billigare än att köpa småsäckar och jag har tre sötnosar, så det går åt lite mat :-). Jag tänker fortsätta med torrfoder eftersom de verkar må bra, BARF fixar de själva som de rovdjur de ju faktiskt är ;-).

    SvaraRadera
  2. Min katt 10 år har ätit Hills hela sitt liv. Ville inte ha något annat än torrfoder. Men livet ville annat... för ett par månader sedan konstaterades att har diabetes pga fetma. Fick börja med insulin 2ggr per dag och blodsocker mätning ( jättejobbigt och stressigt för honom). Köpte specialfoder av veterinären vilket endast höjde hans blodsocker. Jag började leta på nätet... hittade svensk Mjau som Doggy tillverkar med endast 1,5% kolhydrater. Det finns ett blötfoder för hundar med 2,7% kolhydrater. Min katt äter Mjau nu och hans blodsocker är normalt. Gissa om vi är glada.. både katten och jag! Slipper både insulin och blodsockermätning! Pirjo

    SvaraRadera
  3. Hej Pirjo!

    Vilket jätteintressant inlägg om din katt, jag brukar ge Mjau mjukmat som komplement till torrfodret. Men det verkar ju helt klart bättre att göra tvärtom!

    SvaraRadera
  4. Intressant! :) Vad kul att det finns bra mat för katter. Funderar mycket kring maten vi ger våra husdjur och att framförallt hundar får diabetes och cancer. Djur som äter artriktig föda blir inte sjuka på det sättet. Men så gott som alla hundägare tror att det är brist på motion som gör deras djur tjocka och sjuka. :(

    SvaraRadera