Powered By Blogger

torsdag 15 juli 2010

Sämre val-billigare val

Jag behövde ny majonnäs. Brukar köpa Kavlis ekologiska majonnäs eller den som är helt utan tillsatser, men de finns inte på lokala ICA så då tycker jag Kavlis tub är bra och god. Det är extra bra med tub nu på sommaren när man kan ha med sig den i picknicken. Hajjade dock till idag på matafärren när det skiljde SEX KRONOR på den äkta och den (oäkta?) lighta varianten! Tuberna är lika stora. Varför skiljer det så mycket?
Jag kollade innehållsförteckningarna, här är den äkta varianten:
Ingredienser: Veg. olja (raps), äggula (9%), vatten, ättika, socker, senap, konserveringsmedel (E202), kryddor, stabiliseringsmedel (E415, E412), färgämne (E160a). Fetthalt 77%.
Och här är lightvarianten:
Ingredienser: Vatten, veg.olja (raps), ättika, socker, mjölkpulver, förtjockningsmedel (E1412, E1422, E412, E415), senap, salt, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211), mjölksyra, färgämne (E160a). Fetthalt 28%
Okej, vad skiljer i huvudsak?
Vatten kommer på första plats på lighten men först på tredje plats i den äkta majonnäsen. Äggula finns endast i den äkta majonnäsen (????!?!). I lighten finns 7 olika E-medel, i den äkta finns 4.
Sammanfattning: Vatten är billigare än olja och ägg. Man behöver fyra olika förtjockningsmedel för att få den lighta majonnäsen att se ut som riktig majonnäs... Det kan skilja 30% i pris beroende på om jag vill ha äkta eller oäkta mat (för en majonnäs utan ägg borde inte ens få heta majonnäs...).

2 kommentarer:

  1. Konstigt! Inte ens äggula i lighten?? Då är det väl för fanken inte majonnäs? Tänk så mycket SKIT man har ätit...t ex när jag viktväktade för sju år sen...ALLT skulle vara light, magert å trist. Mager ost som var äcklig redan när man öppnade paketet, alldeles svettig och hade börjat torka såg det ut som. Mjukost som var alldeles genomskinlig för att den var så light, rinnig lightcremefraiche som skar sig i maten, ja USCH, jag kan hålla på i evigheter med allt konstigt man skulle hälla i sin kropp.

    Nu njuter jag och kroppen, jag är ff överviktig då jag inte lchf:at så länge och folk stirrar gärna när man hivar upp vispgrädde i literförpackning på bandet i affären men det struntar jag i! JAG vet vad jag sysslar med! Vägde mig idag och sen i söndags har jag tappat 1,1 kg till, nu totalt 8,6 kilo på snart 9 veckor! NÖJD!!

    Säger bara en sak: LCHF är bäst!!!

    Ha en fin dag!

    Åsa-Maria

    SvaraRadera
  2. Nej, visst är det konstigt att det ens får heta majonnäs om det inte är äggula i?!
    Tror att det kanske ska gå iväg en liten fråga till Kavli om det:-)

    Jag har också testat alla lightgrejjer... Och fettfri majonnäs höll jag på med ett tag, den vågar jag inte ens läsa på nu:-)... Mjukost som är som klister, 5%-ig hårdost som är som gummi... Nä, aldrig mer!

    STORT Grattis till viktnedgången, du ska absolut vara jättenöjd!!
    //Veronica

    SvaraRadera