onsdag 7 juli 2010

Må bra genom rörelse!

För att få inspiration och motivation i min träning så har jag konsulterat min syster Johanna, som har lång erfarenhet både som tränare åt andra och av egen träning inom olika idrotter.

Här är lite av hennes tankar och tips som jag vill dela med mig av till er!

Ett ökat välmående handlar givetvis inte bara om kosten även om det är en stor del.
Fysisk aktivitet sätter fart på positiva krafter i din kropp och själ. Lite eller mycket – all rörelse är bra. Att motion har många positiva effekter på vår hälsa känner nog de flesta till. Det gäller bara att gå från kunskap till handling =)

Jag tillhör dem som har varit mycket bra på att hittat på olika ursäkter till att inte träna men precis som med kosten så handlar det om att börja NU. Motivationen kommer som en belöning när man har kommit igång.

Det handlar om att hitta en eller flera aktivitet som fungerar under en längre period och att få träningen att bli en vana. Välj den träningsform som passar just dig i din vardag. Spring, gå, cykla, simma, klättra, dansa - allt är bra!

Jag har själv stora problem att ta mig till gymmet. Jag trivs helt enkelt inte i den miljön.
För de flesta som inte tränar på en elitnivå går det alldeles utmärkt att köra styrketräning hemma på golvet. Den egna kroppsvikten är belastning nog och övningar finns att variera i oändlighet. För mig har det varit ett bra sett att komma igång med styrketräning på.

Den här årstiden kan jag verkligen rekommendera en paddeltur i solen!


//Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar